Je vitamin D bezpečný pro těhotné ženy?

Vitaminu D bychom měli užívat více než se předpokládalo v minulosti!

Používání vitaminových doplňků vitaminu D během těhotenství je již dlouho předmětem zájmu odborníků a velmi dlouho o něm kolují debaty i dohady. Avšak vědci nyní v odborném magazínu Journal of Bone and Mineral Research přinášejí zprávu, že i vysoké množství těchto vitaminových potravinových doplňků je u zdravých těhotných žen bezpečné a efektivní při zvyšování cirkulující hladiny vitaminu D na optimální úroveň. Kromě toho tato studie zjistila, že neexistují žádné nežádoucí účinky vitaminu D na těhotné ženy, ani na jejich plod, a to i v případě požití vyšší dávky.

Předpokládali poškození zárodku

Výzkumný tým pod vedením Dr. Bruce Hollis z Medical University of South Carolina v Charlestonu použil speciální studii, aby zjistil, jak různé denní dávky doplňků mohou bezpečně udržet cirkulující hladinu vitamínu D v objemu alespoň 32 ng na mililitr u zdravých těhotných žen. „Výživové doplňky vitaminu D během těhotenství zůstávaly kontroverzními především kvůli představám o možné újmě, která by mohla nastat u zárodku,“ říká podle stránek Science Daily Dr. Hollis.

Nedostatek způsobuje vážné problémy

V roce 1963 stanovil Dr. Gilbert Forbes doporučení na 200 IU – mezinárodních jednotek – vitaminu D denně. Tyto předpoklady však nebyly nikdy potvrzeny a byly založeny jen na tušení. Zatímco hrozba vitaminu D v době těhotenství není a ani nebyla známá, vědci zjistili, že jeho nedostatek může způsobit vážné problémy. Vitamín D hraje důležitou roli také v průběhu těhotenství a jeho nedostatek může negativně ovlivnit imunitní systém, slinivku břišní, ale i kardiovaskulární systém.

Jak na to přišli?

Tým doktora Hollisa monitoroval těhotenství 350 žen z různých etnických skupin a z různého socioekonomického prostředí. Všechny byly mezi dvanáctým a šestnáctým týdnem těhotenství. Tyto účastnice studie byly náhodně rozděleny do tří skupin: jedna skupina dostávala dávku 400 mezinárodních jednotek vitamínu D denně, druhá skupina dostávala dávku 2000 mezinárodních jednotek vitamínu D denně a třetí ještě více – 4000 mezinárodních jednotek vitamínu D denně.

Nejlepší nejvyšší dávka?

Tým zjistil, že ženy, které dostávaly nejvyšší dávku vitamínu D, s větší pravděpodobností dosáhli a udrželi požadovanou cirkulující hladinu vitaminu D během těhotenství. Kromě toho vědci zjistili, že těhotné ženy, které dostávaly nižší hladinu vitamínu D, požadovanou cirkulující hladinu vitamínu D ani nedosáhly, nedosáhly dokonce ani její spodní práh.

Skutečně třeba tak mnoho?

„V naší studii jednotlivců byla na udržení normálního metabolismu u těhotných žen potřebná denní dávka až 4000 mezinárodních jednotek vitamínu D. Navíc – po desetiletích spekulací o jeho bezpečnosti, náš výzkum prokázal, že užívání vitamínu D v těhotenství je bezpečné a účinné.“ A to, samozřejmě, nejen pro samotnou těhotnou ženu, ale i pro její ještě nenarozené děťátko.

Odkud ho získáváme?

Vitamín D si vytváří naše tělo samo, ale někdy je třeba mu dopomoci. Vitamin D se tvoří v naší kůži působením slunečního záření, přičemž se nemusíme slunit celý den, ale stačí 10 – 15 minut. Takové opalování – sluníme si zejména ruce, obličej nebo záda dvakrát týdně, by mělo stačit na dva až čtyři měsíce. Největší problém s nedostatkem vitamínu D nastává logicky v zimních měsících. Proto zejména v tomto období bychom si ho měli do těla doplňovat ve formě potravy, popřípadě výživových doplňků.

Strava bohatá na D vitamin

Mezi nejbohatší potraviny s obsahem vitamínu D patří olej z rybích jater (treska, sleď, sardinka, losos). Menší množství se nachází v mase, vaječném žloutku, mléce a v mléčných výrobcích. Pro ty, kteří nejedí maso a živočišné produkty, jsou vhodným doplňkem vitaminu D houby sušené na slunci, kvasnice, kakao, kokos, datle. Pozitivní informací je, že při vaření se vitamín D neznehodnocuje.